Hoofddorp – Gewonde bij aanrijding rotonde Beursplein

Hoofddorp, 21 april 2021 – Op de rotonde van het Beursplein heeft woensdagochtend weer een aanrijding plaatsgevonden.

Deze keer was het een aanrijding tussen een snorscooter en een personenwagen. De jonge vrouw op de snorscooter kwam vanaf de Hoofdweg (westzijde) / Raadhuislaan en wilde rechtdoor richting de Burgemeester Pabstlaan. Voor de automobilist kwam de scooter vanaf de rechterzijde aanrijden, wat op deze rotonde is toegestaan.

De jonge vrouw kwam ten val en is na de nodige zorg, voor verdere zorg overgebracht naar het ziekenhuis.

Er is al langere tijd een discussie gaande over de veiligheid van de rotonde, ondanks alle maatregelen blijven er aanrijdingen gebeuren. Zelfs tijdens de afhandeling van dit ongeval, gebeurde er bijna weer een aanrijding, doordat fietsers en snorscooters beide richtingen op mogen rijden.

Foto’s: Eric van Lieshout

https://twitter.com/112ML/status/1384752508636119040

Misschien vindt u dit ook interessant?

2 gedachten over “Hoofddorp – Gewonde bij aanrijding rotonde Beursplein”

  1. Groen

    @Joop,
    Juist, een rotonde is ooit bedacht om ”gewone” kruisingen veiliger en overzichtelijker te maken door al het verkeer in dezelfde richting te laten bewegen.
    Echter diverse wegbeheerders hebben besloten om, vanwege welke redenen dan ook, hierop uitzonderingen te maken voor fietsers. Dit heeft een negatief effect op de veiligheid omdat het, zoals u al aangeeft, niet in het systeem van de automobilist zit.

    Het is al bewezen dat het plaatsen van borden, verlichting of wat dan ook hier niets aan toevoegt.

    Wat ook meespeelt is dat (snor)fietsers niets fout doen omdat ze simpelweg hun rijbaan vervolgen. Het enige dat je ze kan kwalijk nemen is een gebrek aan inzicht, want ook (snor)fietsers zouden moeten weten dat het een niet-standaard situatie is.

    Over het te hard rijden van ”die scooters”, dat vind ik een lastige omdat ik er niet bij was en het heel lastig is om snelheid in te schatten op zicht. Wat hard lijkt is niet altijd ook te hard.

    Tot slot, ook wanneer alle rotondes vanaf nu weer ”standaard” worden, wanneer je als automobilist een fietser aanrijdt dan blijf je in eerste instantie schuldig. Alleen wanneer bewezen kan worden dat een fietser zich dusdanig heeft gedragen dat je redelijkerwijs niks hebt kunnen doen om een aanrijding te voorkomen is er een kans dat je als automobilist in het gelijk word gesteld.

  2. Joop

    Ik krijg een punthoofd van die k*t rotonde.
    ook deze scooter kwam vanaf de ‘verkeerde’ kant aanrijden.
    het zit gewoon niet bij mensen in hun systeem dat fietsers op een rotonde van twee kanten komen aanrijden.
    bovendien rijden die scooters vaak ook nog veel te hard.

Reacties zijn gesloten.